waarom KAB?

introductie
KAB in de pers
bereikbaarheid
KAB-site

acties

tentoonstelling (!)
t-shirt
berchem viert kerst
buurtverhalen

foto's

verkeersactie
dwergzijdeaapje

teksten

ons project
getuignissen
omgevingsanalyse
enquête
concept brede school
contact

reageer
blijf op de hoogte
meewerken?



ENQUÊTEGEGEVENS

Algemene gegevens

-De enquête werd verzonden aan alle ouders van KAB leerlingen op vrijdag 13-10-06. De formulieren werden verzameld en afgehaald op vrijdag 20-10-06. Gegeven dat het KAB 199 leerlingen telt nemen we dit cijfer als maximum.

-Op 20-10-06 werden er 112 volledig ingevulde enquêteformulieren opgehaald.
                                   N= 112 of 56.3%

-De enquête omvatte:
1) algemene gegevens: geslacht, leeftijd, studiejaar en studierichting
2) relevante specifieke gegevens: moedertaal, specifieke eigenschappen van de leerling, schoolgeschiedenis
3) 16 gesloten vragen inzake redenen voor de keuze van KAB; 1 open vraag ‘andere’.

-De 16 gesloten vragen reflecteerden eerdere bevindingen inzake de motieven voor schoolkeuze, opgedaan tijdens informele gesprekken en in andere communicatie met ouders.

-De verzamelde gegevens werden eenvoudig getabuleerd.

Download hier het enquêteblad.

Bevindingen

1. Overzicht

REDEN

antw

%

1 Kwaliteit van het gegeven onderwijs

103

90.2

2 De school biedt enkel ASO

67

59.8

3 Vernieuwd pedagogisch project: zelfstandig leren en hoekenwerk KABrio

72

64.3

4 Multicultureel karakter van de school

81

72.3

5 Speciale aandacht pesten op school

57

50.9

6 Speciale aandacht voor hoogbegaafdheid

32

28.6

7 Speciale aandacht voor dyslexie

41

36.6

8 Speciale aandacht voor ADHD

33

29.5

9 Engagement en kwaliteit van het leerkrachtenteam

94

83.9

10 Kleinschaligheid

90

80

11 Buurtschool

69

61.6

12 Ligging en bereikbaarheid

106

94.6

13 Reputatie en geschiedenis school

74

66

14 Scholennet Gemeenschapsonderwijs: Pluralistisch gedachtengoed

59

52.7

15 Omdat ouders/verwanten van de leerling hier vroeger school liepen

48

42.9

16 Omdat vrienden/leeftijdsgenoten van kind voor deze school kozen

45

40.2

 

2. Ranking

-De Top 5 proposities zijn:

            1. De ligging en bereikbaarheid van de school
            2. De kwaliteit van het gegeven onderwijs
            3. Het engagement en de kwaliteit van het leerkrachtenteam
            4. De kleinschaligheid
            5. Het multiculturele karakter van de school

Al deze proposities behalen scores van 70% of meer en blijken dus een brede consensus te weerspiegelen onder de ouders. Noteer dat de eerste twee meer dan 90% scoren. Noteer eveneens de zeer hoge score voor ‘multicultureel karakter’. Ouders kiezen bewust voor een gemengde school die hoog-kwalitatief onderwijs aanbiedt in een kleinschalige omgeving die vlot en veilig bereikbaar is.

-De volgende proposities scoren tussen 60% en 70%:

            6. Reputatie en geschiedenis van de school
            7. Vernieuwd pedagogisch project
            8. Buurtgebonden karakter

Ook deze proposities worden dus door een ruime meerderheid van de ouders gedragen. Opvallend blijkt het belang van de ‘reputatie en geschiedenis van de school’: 66% van de respondenten haalt dit aan als motief voor de schoolkeuze.

-De volgende proposities coren tussen 50% en 60%

            9. ASO-aanbod
            10. Gemeenschapsonderwijs-pluralisme
            11. speciale aandacht voor pesten op school

-En vijf proposities scoren minder dan 50%:

            12. Omdat ourders/verwanten hier school liepen
            13. Omdat vrienden/leeftijdgenoten deze school kozen
            14. Speciale aandacht voor dyslexie
            15. Speciale aandacht voor ADHD
            16. Speciale aandacht voor hoogbegaafdheid

Noteer dat de ‘speciale aandacht’ proposities niche-antwoorden vertegenwoordigen: antwoorden wellicht gegeven door ouders die zich specifiek hierover hebben geïnformeerd, en die vaak zelf met de betreffende problematiek worden geconfronteerd. De scores voor de antwoorden i.v.m. ouders/verwanten en vrienden/leeftijdsgenoten (rank 12-13) bevestigen het feit dat het KAB geen ‘gewoontekeuze’ of ‘makkelijkheidskeuze’ is voor ouders.

Ook de relatief lage score voor ‘gemeenschapsonderwijs/pluralisme’ kan hiermee samenhangen: men kiest bewust en omwille van specifieke kwaliteitsredenen, eerder dan men kiest voor voortzetting van het onderwijs binnen hetzelfde net.
-In de categorie ‘andere’ noteerden de respondenten:

            -het belang van een volledig zesjarig programma (“mijn kind moet niet van school veranderen”)
            -een zeer goede indruk gemaakt tijdens de opendeurdag
            -steun vanuit de school voor leerlingen die zich in uitzonderlijke situaties bevinden (i.c. een leerlinge die een jaar thuis studeerde en afstandsbegeleiding kreeg vanuit de school); speciale aandacht voor leerlingen met een beperking (i.c. Asperger-syndroom)
            -Menselijke omkadering en aanpak
            -KAB is de enige ASO-school in de buurt