ENQUÊTEGEGEVENS
Algemene gegevens
-De enquête werd verzonden aan alle ouders van KAB leerlingen op vrijdag 13-10-06. De formulieren werden verzameld en afgehaald op vrijdag 20-10-06. Gegeven dat het KAB 199 leerlingen telt nemen we dit cijfer als maximum.
-Op 20-10-06 werden er 112 volledig ingevulde enquêteformulieren opgehaald.
N= 112 of 56.3%
-De enquête omvatte:
1) algemene gegevens: geslacht, leeftijd, studiejaar en studierichting
2) relevante specifieke gegevens: moedertaal, specifieke eigenschappen van de leerling, schoolgeschiedenis
3) 16 gesloten vragen inzake redenen voor de keuze van KAB; 1 open vraag ‘andere’.
-De 16 gesloten vragen reflecteerden eerdere bevindingen inzake de motieven voor schoolkeuze, opgedaan tijdens informele gesprekken en in andere communicatie met ouders.
-De verzamelde gegevens werden eenvoudig getabuleerd.
Download hier het enquêteblad.
Bevindingen
1. Overzicht
REDEN |
antw |
% |
1 Kwaliteit van het gegeven onderwijs |
103 |
90.2 |
2 De school biedt enkel ASO |
67 |
59.8 |
3 Vernieuwd pedagogisch project: zelfstandig leren en hoekenwerk KABrio |
72 |
64.3 |
4 Multicultureel karakter van de school |
81 |
72.3 |
5 Speciale aandacht pesten op school |
57 |
50.9 |
6 Speciale aandacht voor hoogbegaafdheid |
32 |
28.6 |
7 Speciale aandacht voor dyslexie |
41 |
36.6 |
8 Speciale aandacht voor ADHD |
33 |
29.5 |
9 Engagement en kwaliteit van het leerkrachtenteam |
94 |
83.9 |
10 Kleinschaligheid |
90 |
80 |
11 Buurtschool |
69 |
61.6 |
12 Ligging en bereikbaarheid |
106 |
94.6 |
13 Reputatie en geschiedenis school |
74 |
66 |
14 Scholennet Gemeenschapsonderwijs: Pluralistisch gedachtengoed |
59 |
52.7 |
15 Omdat ouders/verwanten van de leerling hier vroeger school liepen |
48 |
42.9 |
16 Omdat vrienden/leeftijdsgenoten van kind voor deze school kozen |
45 |
40.2 |
2. Ranking
-De Top 5 proposities zijn:
1. De ligging en bereikbaarheid van de school
2. De kwaliteit van het gegeven onderwijs
3. Het engagement en de kwaliteit van het leerkrachtenteam
4. De kleinschaligheid
5. Het multiculturele karakter van de school
Al deze proposities behalen scores van 70% of meer en blijken dus een brede consensus te weerspiegelen onder de ouders. Noteer dat de eerste twee meer dan 90% scoren. Noteer eveneens de zeer hoge score voor ‘multicultureel karakter’. Ouders kiezen bewust voor een gemengde school die hoog-kwalitatief onderwijs aanbiedt in een kleinschalige omgeving die vlot en veilig bereikbaar is.
-De volgende proposities scoren tussen 60% en 70%:
6. Reputatie en geschiedenis van de school
7. Vernieuwd pedagogisch project
8. Buurtgebonden karakter
Ook deze proposities worden dus door een ruime meerderheid van de ouders gedragen. Opvallend blijkt het belang van de ‘reputatie en geschiedenis van de school’: 66% van de respondenten haalt dit aan als motief voor de schoolkeuze.
-De volgende proposities coren tussen 50% en 60%
9. ASO-aanbod
10. Gemeenschapsonderwijs-pluralisme
11. speciale aandacht voor pesten op school
-En vijf proposities scoren minder dan 50%:
12. Omdat ourders/verwanten hier school liepen
13. Omdat vrienden/leeftijdgenoten deze school kozen
14. Speciale aandacht voor dyslexie
15. Speciale aandacht voor ADHD
16. Speciale aandacht voor hoogbegaafdheid
Noteer dat de ‘speciale aandacht’ proposities niche-antwoorden vertegenwoordigen: antwoorden wellicht gegeven door ouders die zich specifiek hierover hebben geïnformeerd, en die vaak zelf met de betreffende problematiek worden geconfronteerd. De scores voor de antwoorden i.v.m. ouders/verwanten en vrienden/leeftijdsgenoten (rank 12-13) bevestigen het feit dat het KAB geen ‘gewoontekeuze’ of ‘makkelijkheidskeuze’ is voor ouders.
Ook de relatief lage score voor ‘gemeenschapsonderwijs/pluralisme’ kan hiermee samenhangen: men kiest bewust en omwille van specifieke kwaliteitsredenen, eerder dan men kiest voor voortzetting van het onderwijs binnen hetzelfde net.
-In de categorie ‘andere’ noteerden de respondenten:
-het belang van een volledig zesjarig programma (“mijn kind moet niet van school veranderen”)
-een zeer goede indruk gemaakt tijdens de opendeurdag
-steun vanuit de school voor leerlingen die zich in uitzonderlijke situaties bevinden (i.c. een leerlinge die een jaar thuis studeerde en afstandsbegeleiding kreeg vanuit de school); speciale aandacht voor leerlingen met een beperking (i.c. Asperger-syndroom)
-Menselijke omkadering en aanpak
-KAB is de enige ASO-school in de buurt